Sognepræst
Jim Sander Christensen
Vesterhavsgade 150,
tlf. 97 83 10 69
E-mail: jisc@km.dk


KIRKELIGE HANDLINGER

Skal man have forrettet en kirkelig handling ( dåb – vielse – begravelse / bisættelse ) sker kontakten altid til sognepræsten. Man henvender sig gerne i god tid, og vi aftaler nærmere for samtale og tidspunkt. Det er også ved præsten, man afleverer fødselsanmeldelsen, anmodning om navneændringer osv.

Også vedrørende attester og navneændringer sker henvendelsen til sognepræsten, ligesom vi også er behjælpelig med at fremskaffe nye attester.

Ønsker man besøg af præsten, for samtale, hjemmealtergang, m.v. er man altid hjertelig velkommen. 
Er man syg ( hjemme – på sygehus ) kommer jeg gerne. Det koster kun et ring på tlf. 97 83 10 69.


Søndagens tekster

Her kan I læse søndagens tekster og prædikener.

Hjerte, løft din glædes vinger!

Således synger vi i salme 114 i vores salmebog. Salmen, som er skrevet af Paul Gerhardt i 1653, er nok en af de mindre kendte, men med et vidunderligt fokus på julens opbyggelige budskab. Hvert eneste vers i denne dejlige salme, som oprindeligt bestod af 15 vers, har øje for alt det store, der skete for os mennesker en mørk nat for henved 2000 år siden. Særligt kan man fremhæve vers 2, som går således: »Gud, vor Fader, gav i nåde julenat os en skat, herlig overmåde; for at frelse os af nøden steg herned kærlighed, stærkere end døden«. Her finder vi hos Paul Gerhardt en slet skjult henvisning til de ord i Johannesevangeliet kapitel 3 vers 16, som vi kalder for »Den lille Bibel«, fordi dette enkelte vers fortæller os klart og tydeligt hele Bibelens samlede budskab: »For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne Søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv«. Sådan! Mere enkelt ka’ det ikke siges. Det evige liv i Guds rige ligger altså hos hans enbårne Søn, Jesus Kristus. Det er hele Bibelens samlende budskab. Og det vigtige er så at få fat i, at både hos Paul Gerhardt i vers 2 og i Johannesevangeliet 3,16 er der tale om, at det var Gud, som gav ganske gratis. Og dette lille ord »gratis« fortæller faktisk det hele. Det kommer nemlig fra Latin. Og her hedder nåde »Gratia«, som bøjet ud i ejefald kommer til at hedde »gratis«, og derfor kan oversættes med »Af nåde«. Og det er lige præcis, hvad det hele drejer sig om. For den kærlighed, som på alle måder var stærkere end døden, kom julenat til denne jord for at frelse os af nøden - ganske gratis. Det er hele Bibelens samlede budskab i en nøddeskal. 

Paul Gerhardts salme er skrevet på en dyster baggrund. Det var nemlig således at trediveårskrigen nærmest havde udslettet den lille by i Tyskland, Mittenwalde, hvor Paul Gerhardt var præst. Kun 42 ud af sognets 245 husstande stod tilbage. Derfor havde menigheden behov for trøst og styrke til at genopbygge det tabte. Det kommer meget tydeligt frem i det afsluttende vers 6, som går således: »Priser, brødre!, hvor I bygge, det Guds Ord, som til jord kom med liv og lykke! Genlyd, jul, af toner søde, som med klang engle sang: Kristus lod sig føde«. Her hører vi, hvordan Jesus udnævnes som værende det »Guds Ord«, som også evangelisten Johannes åbner vore øjne for i sit opbyggelige præludium til sit evangelieskrift gennem ordene: »Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed«.

Og det er lige præcis denne nåde og sandhed, du og jeg er døbt ind i. For i vor dåb byttede vi plads med Jesus, som tog al vor skyld, og gav os al sin retfærdighede i stedet. Kvit og frit. Ganske gratis i en ufattelig kærlighed til det enkelte menneske.

Rigtig glædelig jul til jer alle. 

Jim Sander Christensen