Sognepræst
Jim Sander Christensen
Vesterhavsgade 150,
tlf. 97 83 10 69
E-mail: jisc@km.dk


KIRKELIGE HANDLINGER

Skal man have forrettet en kirkelig handling ( dåb – vielse – begravelse / bisættelse ) sker kontakten altid til sognepræsten. Man henvender sig gerne i god tid, og vi aftaler nærmere for samtale og tidspunkt. Det er også ved præsten, man afleverer fødselsanmeldelsen, anmodning om navneændringer osv.

Også vedrørende attester og navneændringer sker henvendelsen til sognepræsten, ligesom vi også er behjælpelig med at fremskaffe nye attester.

Ønsker man besøg af præsten, for samtale, hjemmealtergang, m.v. er man altid hjertelig velkommen. 
Er man syg ( hjemme – på sygehus ) kommer jeg gerne. Det koster kun et ring på tlf. 97 83 10 69.


Søndagens tekster

Her kan I læse søndagens tekster og prædikener.

Gud elsker med en aldrig svigtende kærlighed

Når dette sogneblad rammer din postkasse, har det netop været Pinse - Helligåndens fest. 

En af vores fantastiske pinsesalmer - DDS 292 »Kærligheds og sandheds Ånd!« - beskriver, allerede i første vers, den virkelighed, som vi har så svært ved at acceptere, fordi vi så gerne vil selv. Her synger vi nemlig: »Jords og Himmels hjertebånd knytter du alene«. Her får vi med andre ord at vide, at den eneste mulighed vi som mennesker har, for at få en levende kontakt med Gud, er gennem Helligånden. Han alene er den, der knytter bånd mellem himmel og jord. Helligånden er så at sige den aktive part i den Treenige guddom indtil den dag, hvor Jesus igen skal komme til denne jord på himlens skyer. Han er den, der kan gi’ os en god samvittighed, sådan som vi synger i salmens fjerde vers: »Med en god samvittighed til de små du daler ned, skaber rene glæder, lyser op og renser ud, til de står for lysets Gud i snehvide klæder«. 

Men hvordan er det så lige, at Helligånden kan give os en god samvittighed, sidder du måske og tænker. Jo, det kan han, fordi han ikke bestiller andet end at oplyse et menneske om frelsen i Jesus Kristus. Han renser så at sige dit hjerte for al den skyld, som hver og hele dagen dømmer dig som ikke værende god nok. Han fortæller dit hjerte, at lige præcis du er dyrebar i Guds øjne, højt agtet og at Gud elsker dig som sit eget barn. 

Han fortæller dig, at Jesus gik frivilligt i døden på et kors for at slette al din skyld over for Gud, så du nu ka’ stå ren og retfærdig himlene værdig. Det er din status i Guds øjne i lige præcis det øjeblik Helligånden har tændt sin ild i dit hjerte. 

Det er så forunderligt, at vi må høre det igen og igen for at vi ka’ tro det. Og lige præcis derfor har Helligånden inspireret evangelisten Lukas til at fortælle os det i Apostlenes Gerninger, hvor han skriver således i kapitel 2 vers 1-4: »Da pinsedagen kom, var de alle (Jesu disciple) forsamlet. Og med ét kom der fra himlen en lyd som af et kraftigt vindstød, og den fyldte hele huset, hvor de sad. Og tunger som af ild viste sig for dem, fordelte sig og satte sig på hver enkelt af dem. Da blev de alle fyldt af Helligånden, og de begyndte at tale på andre tungemål, alt efter hvad Ånden indgav dem at sige«. 

Hvor er det forunderligt, når den levende Gud gæster denne verden. Pinsedag i bulder og brag og ild. Til andre tider i den stille susen. Men hver gang det sker, er det i en ufattelig kærlighed til alle os mennesker, som Gud elsker med en aldrig svigtende kærlighed. 

Og lige præcis derfor slutter salme 292 også med en rigtig dejlig bøn om Jesu nærvær: »På vort eget nat og dag stirrer vi med velbehag, det forstyrrer freden; lad os Jesus én og hver som vort liv og lys få kær! Det gør enigheden!«.

Rigtig glædelig pinse til jer alle.
Jim Sander Christensen